http://www.eeagrants.org http://www.osf.sk www.eeango.sk
O projekte:
Projekt Sexismus nie je sexi
Projekt Sexismus nie je sexi bol podporený sumou 13 680,07 eur z Fondu pre mimovládne organizácie, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2009-2014. Správcom Fondu je Nadácia otvorenej spoločnosti – Open Society Foundation. Cieľom projektu Sexismus nie je sexi je Posilnenie kapacít MVO a zlepšenie podmienok na fungovanie občianskej spoločnosti.
Aktuálne
Realizácia projektu bola zahájená 1.11.2015 (potrvá do 30.4.2016).
Anticenu Sexistický kix za najsexistickejšiu reklamu v slovenskom verejnom a internetovom priestore dostala od verejnosti, ale aj odbornej poroty poslankyňa NRSR za SaS Jana Cigániková.
Vyhlásenie výsledkov anticeny Sexistický kix prebehlo v rámci tlačovej konferencie 19.4.2016 o 11:00 v Café Scherz v Bratislave.
Vyjadrenie organizátoriek k výsledkom hlasovania:
“Hoci sa občas zdá, že v spoločnosti považujeme za prijateľné, keď reklama využíva sexualizáciu ženského tela bez súvislosti s produktom, množstvo nominácií tohto druhu ukazuje, že aspoň časť verejnosti sa s tým nestotožňuje. Verejnosť aj odborná porota sa zhodli na tom, že obzvlášť v politickej reklame je takéto znevažujúce prezentovanie ženy či ženskosti neakceptovateľné. Reprodukuje sa ním stereotypné vnímanie ženy ako objektu a používaním „ženských zbraní“ sa zároveň diskvalifikuje účasť žien v parlamente.
Želáme novozvolenej poslankyni NR SR, aby sa v budúcnosti prezentovala už len ako kompetentná osobnosť slovenskej politiky. Veľa úspechov v práci praje tím Sexistického kixu.”
Príjemca a realizátor
Aliancia žien – Cesta späť
Komu bol projekt určený
- široká verejnosť
- ženy zažívajúce násilie
Hlavný cieľ
Projekt reaguje na množstvo diskriminačných (sexistických) reklám v slovenskom verejnom priestore. Reklama za účelom predaja produktu často využíva sexistické zobrazenia, ktoré 1) využívajú ženské (sexualizované) telo na upútanie pozornosti, 2) zobrazuje ženy a mužov stereotypne, 3) zobrazuje iba telá zodpovedajúce ideálom krásy, 4) znižuje ženy a mužov na úroveň produktov Problematizovanie sexistickej reklamy je dôležité, pretože reklama predáva viac ako tovar; predstavuje zároveň hodnoty a kultúrne reprezentácie, ktoré spätne ovplyvňujú náš pohľad na svet a nás samotných. Reklama síce rodovo stereotypné obrazy nevymyslela, avšak ich opakovaným používaním sa podieľa na udržovaní prostredia, ktoré podporuje sexistické postoje, sexuálne obťažovanie a násilie na ženách a prispieva k udržovaniu nerovnosti medzi mužmi a ženami. Aj napriek početnosti sexistických reklamných zobrazení vo verejnom priestore sa téma zatiaľ nedostala do pozornosti médií a povedomia širšej verejnosti. Úlohou projektu je preto vytvoriť priestor pre rozvoj spoločenskej diskusie a tiež scitlivovanie širokej verejnosti prostredníctvom zavedenia anti—súťaže inšpirovanej Sexistickým prasátečkom v ČR.
Partneri projektu
- NESEHNUTÍ
- Rada pre reklamu
- Aspekt
Hlavné aktivity projektu
- Vytvorenie webovej stránky a jej naplnenie obsahom
- Výstava sexistických reklám zo slovenského prostredia – happening k zahájeniu hlasovania
- Súťaž o najsexističtejšiu reklamu
- Diskusia
- Analýza súčasnej situácie sexismu v reklamách
Výstupy
- Pozvánka na výstavu Sexizmus nie je sexi
- Pozvánka na vyhlásenie výsledkov anticeny Sexistický kix
- Záverečná analýza
- Správa z diskusie
Publicita projektu
- SME: Sexistický kix putuje do parlamentu
- Denník N: Feministky stále vnímame ako škaredé a frustrované ženy, hovorí spoluorganizátorka Sexistického kixu
- topky.sk: Slovensko je posiate sexistickými reklamami: TOTO je víťazka anticeny o tú NAJ, poslankyňa za SaS!
- pravda.sk: Anticenu za najsexistickejšiu reklamu má Janka Cigániková
- zenyvmeste.sk: Prvú anticenu za najsexistickejšiu reklamu získala žena a poslankyňa; Jana Cigániková (SaS): Sexizmus v reklamách nevnímam, ako poslankyňa sa to musím naučiť
- Stratégie: Poznáme najsexistickejšie reklamy na Slovensku. Vyhrala politická reklama
Fotodokumentácia
- Takto sme 8. marca 2016 spustili hlasovanie o najsexistickejšiu reklamu na podujatí MDŽ: Hovorme po feministicky.
http://www.aspekt.sk/content/aspektin/8-marca-sme-hovorili-po-feministicky
foto: Hana Fabry a Michaela Achbergerová
- Slávnostné vyhlásenie spolu s odovzdaním anticeny sa konalo na tlačovej konferencii v utorok 19. apríla o 11. hod. v bratislavskom Café Scherz. Verejnosť a odborná porota vyberali z 32 nominovaných reklám, pričom sa zhodli na rovnakej reklame. Zadávateľka tejto reklamy J. Cigániková prijala pozvanie Aliancie žien – Cesta späť a prišla si prevziať antiocenenie priamo na tlačovú konferenciu.
Foto: Hana Fábry